Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejde med forældre om børns læring

Hvordan samarbejder vi med forældrene om barnets og børnegruppens trivsel og læring?

  • Som start på et godt og tillidsfuldt forældresamarbejde, inviterer vi til en forventningsafstemning. Særligt for familier med vuggestuebørn, som møder institutionslivet første gang, er det vigtigt for os at præsentere og tydeliggøre, HVAD vi kan tilbyde dem og deres barn, og er nysgerige på hvilket barn vi modtager.
  • Vi inviterer til 3 mdrs samtaler, altså en samtale efter barnet første 3 mdr, hvor vi fortæller om barnets trivsel og udvikling. Her kan forældrene selvfølgelig spørge ind om alt.
  • Forældresamtalerne hvert efterår tager udgangspunkt i TOPI-vurderinger, og forældre har her 20 min sammen med stuens pædagoger til en samtale om det enklete barns trivsel, udvikling og læring. Ved større problemstillinger udformes en handleplan i form af SMTTE, som personalet ofte inviterer forældrene til at være med til at lave.
  • Det årlige forældremøde i foråret giver forældre mulighed for at mødes med andre forældre og hele personalegruppen. Det er ofte oplæg/tema fora institutionens side med tid til debat blandt forældrene. Der tales også om hele stuens trivsel, sammensætning og udvikling denne aften. Stuens forventede plan og fokus for det pædagogiske arbejde præsenteres også.
  • Vi imødekommer altid, hvis forældre har brug for en individuel samtale med personalet på stuen. Det giver vi tid til om formiddagen, so vi i huset kan planlægge at "passe på" hinandens børn. Ligeledes kan personalet indkalde forældre til en samtale, hvis vi synes der er behov for det. Er det ikke muligt at mødes fysisk, opfordrer vi forældrene til at ringe eller vi kan kontakte dem i en ledig stund.
  • Kilden benytter aula som fælles forum til at videregive information fra hverdagen i form af ord og fotos
  • I vuggestuen opfordrer vi ofte forældrene til at tage fotos/fortællinger med hjemmefra, så vi med det som udgangspunkt får udvidet samtalen og barnet træner sin sproglige udvikling