Hvordan skaber vi et pædagogisk læringsmiljø, der tager højde for og involverer børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes?
Med udgangspunkt i den inkluderende og anerkendende tilgang til det enkelte barn, arbejder vi på at skabe rammer, der åbner mulighed for alle børns adgang til børnefællesskaber.
Alle børn vil i perioder være i situationer der gør dem sårbare, og vi ser det som en del af livet og barnets opvækst. F.eks kan det at blive storesøster/bror for mange børn være en omvæltning, der kræver særlig opmærksomhed fra de voksne omkring barnet.
Nogle børn er særligt udsatte og har af forskellige årsager svært ved at indgå i fællesskabet med andre børn, så her har personalet et særligt ansvar for at respektere børnenes ønske om fred eller at drage dem med i fællesskabet og få deres potentialer frem. Nogle børn har rod i en anden kultur og her måske brug for ekstra opmærksomhed for at lære det danske sprog og kultur.
Vi arbejder derfor fokuseret på at skabe trygge rammer for barnet gennem pædagogiske aktiviteter, som vi ved barnet kan mestre. Det udsatte barn gives opgaver det vokser af. Vi danner f.eks små grupper, hvor vi i højere grad har mulighed for at arbejde med barnets specifikke udfordringer. Personalet er opmærksomme på egen positionering i forhold til det udsatte barn og resten af børnegruppen. Alle børn, og særligt det udsatte barn, skal føle sig medinddraget på egne præmisser.
Børn kan være i udsatte situationer på mange forskellige måder og tidspunkter i deres tid i institutionen, og det er vigtigt for os at skabe en tæt dialog med forældrene på et tidligt tidspunkt. I samarbejde med forældrene laves en plan for inklusion i gruppen med udgangspunkt i barnets potentialer og ressourcer.
Ved de halvårlige TOPI vurderinger handler vi på en registreret mistrivsel og indkalder forældrene til en samtale, hvor vores bekymring præsenteres. Det kan resultere i en handlingsplan i form af en SMTTE for det fælles arbejde for at sikre barnets udvikling og trivsel. Der er altid 2 ansatte som kender barnet med til denne samtale, - det sikrer troværdighed og opfølgning på de aftaler, der træffes.
Personalet har med forældrenes accept også mulighed for at bringe barnet/problemstillingen op til sparring af områdets ressourceforum, således andre fagligt professionelle vinkler gøres tydelige. Det er også muligt at barnet/familien har brug for ekstra hjælp fra andre kommunale instanser.
Vidensdeling internt i institutionen vedr. børn i mistrivsel eller børn, der rykker fra vuggestue op i børnehave, er integreret i institutionens årshjul. Vi sørger for at orientere hinanden på personalemøderne som afholdes hver 3. uge.