Alsidig personlig udvikling
For at sikre barnets stadige udvidelse af erfaringsverden og deltagelsesmuligheder, arbejder vi grundlæggende med at hvert barn skal føle sig som en del af fællesskabet på stuen og i Kilden.
De voksne møder børnenes nysgerrighed og spørgsmål, understøtter deres mod og angiver handlemuligheder. Vi skaber rum til leg, gerne børneinitierede, men også voksen arrangerede aktiviteter/lege, hvor der sættes en scene og inspirerer til at børnene selv leger videre.
Vi ønsker at barnet føler tilknytning til voksne og børn på stuen, og møder derfor barnet der hvor det er, respekterer dets grænser og lytter til barnets ønsker. Når vi modtager et nyt barn på stuen, ser vi det som et nyt medlem af gruppen, og inviterer medlemmet ind. Vi holder samling med præsentation af navne, der er velkomstskilt på garderobepladsen, og en måned før start har forældre og barn fået et velkomstbrev.
Vi sørger for at have godt, aldersvarende legetøj, forskelligt materiale og redskaber, som indbyder til samvær om en aktivitet. Der kan nogle dage være opdeling i mindre grupper og andre gange samles hele stuen om en fælles oplevelse. Vi opfordrer til at forældrene understøtter arbejdet i institutionen ved at arrangere legeaftaler, således at bånd knyttes uanset personligheder, kultur og køn.
Social udvikling
For at sikre hvert barns positive sociale udvikling er det for os yderst vigtigt, at alle børn mødes med respekt og anerkendelse, således at alle børn føler sig som en del af fællesskabet. Arbejdet med en børnegruppe kan formes på mange måder, og en stor del af det pædagogiske arbejde består af forskellige teknikker og tiltag, hvor børnene inddrages og får dem til at deltage i dagens aktiviteter. De voksne hjælper børnene med at konfliktløse, lære forhandlingsteknikker i lege, udvise empati og hensyn til andre børn og voksne, samt respektere de hierarkiske spilleregler, der ofte udspilles i en børnegruppe af både store og små børn.
I Kilden har de voksne f.eks. en plan for hvor hvert barn sidder til frokost ud fra ønsket om at give børnene mulighed for at skabe relationer til de andre børn omkring bordet. Bordplanerne ændres og tilpasses jævnligt efter børnegruppens sammensætning og behov.
De voksne intervenerer børnenes dårlige lege og hjælper dem på rette vej, samt at vi tydeligt tilkendegiver, at vi ikke tolerer dårlig opførsel overfor hinanden, det være sig børn og voksne. Vi møder grundlæggende andre med respekt og forventer selv at blive mødt på samme måde.
Kilden vægter børns mulighed for leg, og store dele af dagen er børnene fri til at lege. Det medfører, at de voksne ofte hjælper og er mæglere i konflikter, ved at italesætte det der sker. De voksne er ikke politimænd, der dømmer rigtigt og forkert, men derimod partnere i konfliktløsningen. Vi ser det af største vigtighed, at større børn selv kan løse små konflikter og de ses ofte i leg på egen hånd, f.eks med spil, rolle-/ konstruktionslege.
Kildens årshjul indeholder adskillige muligheder for børns deltagelse, bla. kan nævnes valg af menu i madugerne, der arrangeres flere gange om året, - desuden er mange af de ugentlige aktiviteter inspirerede af børnenes egne initiativer.
Kommunikation og sprog
Vi ønsker at styrke kommunikationen mellem alle led (børn, forældre, personale) i en anerkendende og respektfuld tone. Vi arbejder hver dag på at lære børnene at kunne udtrykke ønsker og behov, at indgå i dialoger med både andre børn og personalet, og at børnene udvikler et alderssvarende sprog. Det er vores mål, at børnene kan forhandle og håndtere mindre konflikter, når de skal videre i fritidshjem. Dette er altafgørende for samvær i grupper og deltagelse i leg med andre. Vi guider børnene i at vende nonverbale situationer til verbale, og at kunne sætte ord på tanker, følelser og handlinger. I den daglige samlingsstund, deler vi informationer og oplevelser, leger med rim & remser, synger og leger sammen og træner desuden at kunne forstå en fælles besked. Igennem en hel dag får vi læst bøger, talt om hverdagens gøremål, fælles oplevelser.
At arbejde med sprog og kommunikation er ikke kun hvor meget vi taler eller hvor mange bøger vi får læst i løbet af en dag. Det er arbejdet omkring det hele barn, for sproglig udvikling hænger sammen med de sociale kompetencer, motorik, relationer, opmærksomhed på verden omkring sig. Børns forestillingsevne og oplevelser er tæt knyttet til udvikling af sproget, for børn skal kunne føle, mærke og opleve hvad ordene betyder, før de lagres, og det skal ske mange gange før ordet er genkendeligt. Og det er netop pædagogens arbejde.
Krop, sanser og bevægelse
Børn oplever verden gennem kroppen og institutionen tilbyder et væld af udfoldelsesmuligheder. Det er vores ønske at udvikle og styrke alle børns fornemmelse for deres krop, at være opmærksomme på deres egne og andres grænser, og at have respekt for andre. På vores legeplads er der rig udfoldelsesmuligheder, så klatrestativ, gynge, sandkasse og cykler udfordrer børnenes bevægelses- og sansesystem. Indenfor er der også plads til leg og bevægelse, således at de mindre aktive børn kan tilgodeses. Når vi er på tur vil vi gerne nå omkring alle børn, så de får rørt sig. Det er en integreret del af vores hverdag at børnene selv kravler op og ned af stole, rydder op, tager tøj af og på. Under måltiderne formuleres smag, lugte, følesans, - er maden blød eller sprød. Ord på kropsdele, dans og musik, ganglege – vi integrerer sprog og krop i de daglige rutiner.
Natur, udeliv og science
Naturoplevelser i barndommen rummer flere facetter, - de følelsesmæssige, kropslige, sociale og kognitive dimensioner. Naturen fungerer som et unikt rum, hvor børn kan eksperimentere og stifte bekendtskab med grundlæggende naturvidenskabelige tænkning og analysestrukturer. Desuden er naturen en essentiel kontekst for at arbejde med emner som bæredygtighed, samt det komplekse samspil mellem menneske, samfund og natur.
Vi har som mål at være udendørs hver dag. Vi er på legepladsen, uanset vejret. Vi tager desuden på fælles skovture, hvor vi ser og hører fugle, kaster os i bladene om efteråret og mærker årstiderne skifte. Vores ture fungerer som en platform for oplevelser og et fælles 3'de, men vi planlægger også ture med det formål at have fokus på at orientere os i trafikken.
For at fremme naturoplevelser har vi indført forskellige tiltag som "Ude-uge" og "Blomsterdag". Vi planlægger ture til skov, strand og park. Derudover bygger vi insektboer og henter jord fra genbrugspladsen, hvilket binder os til nærmiljøet.
Som en del af vores naturoplevelser indsamler vi planter, som vi bruger til udsmykning. Båldage giver os mulighed for at samles om madlavning, hvor vi kunne finde på at ryge makrel og servere den frisk til frokost.
Vi har indrettet et akvarium i morgenmadsrummet, som bringer naturen helt ind i vores daglige rutiner.
Alt dette bidrager til at skabe en dybere forbindelse mellem børnene og naturen og udvikler deres forståelse af den verden, de lever i.
Kultur, æstetik og fællesskab
Målet med vores kulturelle tiltag er at fremme kendskabet til og respekten for forskellige kulturelle baggrunde. Vi ønsker at skabe en hjælpe-kultur, hvor vi er der for hinanden og tager ansvar for fællesskabet. Det er vigtigt for os, at børnene får mulighed for at deltage i og lære om kultur, historie, traditioner og kunstneriske aktiviteter som museumsbesøg, teaterforestillinger, film, biblioteksbesøg og musikarrangementer. Vi tror på vigtigheden af fælles oplevelser og traditioner, der bidrager til en fælles fortælling, og vi stræber efter en vekselvirkning mellem børne- og vokseninitiativer for at kvalificere brugen af sanserne i mødet med kulturhistorien.
For at realisere disse mål har vi en række forskellige tiltag. Vi gør brug af kulturportalen "Åben dagtilbud" som tilbyder et væld af kulturelle aktiviteter. Årligt fejrer vi julens traditioner med et Luciaoptog og en julefest, hvor der også er besøg af julemanden. Beretningen om dukkenisserne, Freddy og Frida, der besøger børnehavebørnene, samt nissen Anton, der gæster vuggestuen, er en fast del af vores program.
Kilden har sine egne traditioner, herunder blomsterdage med "Bedsterne", "ude-uger", og fester med og uden forældre, og vi markerer fastelavn og påske med kreative aktiviteter som klip og klistre, udklædning og tøndeslagning.
Sang og musik er en stor del af vores hverdag, og vi udvælger og kvalificerer det litterære udvalg, så børnene får adgang til inspirerende bøger. Indretningen af stuerne afspejler også vores fokus på kultur og fællesskab.
Vores aktiviteter og materialer er lettilgængelige for børnene, herunder papir og farveblyanter, så det, de oplever, kan føre til leg og samtale. Vi benytter billeder, plakater og produkter i vores miljø samt en glasmontre til at præsentere børnenes kreative værker. Vi synger de fælles sange sammen, hvilket også understøtter samhørigheden og kulturforståelsen blandt børnene.