Vi anerkender og respekterer børns forskellighed og potentialer, og vi tilrettelægger pædagogikken med anerkendelse og respekt for det enkelte barns behov og for fællesskabet.
Børn mellem 0-6 år er meget centrerede omkring sig selv og egne behov. Det er nødvendigt, at barnet kender egne behov og kan give udtryk for dem, men det må gradvist lære, at andre også har behov. Barnet er en del af en børnegruppe og må derfor lære i et vist omfang, at kunne udsætte egne behov og tage hensyn til andre.
For at det enkelte barn kan udvikle en alsidig personlighed, er det vigtigt at barnet bliver ”set, hørt og forstået”, så det trygt kan indgå i en sammenhæng med andre børn og voksne, og dermed bidrage til fællesskabet. Vi ser at enhver udvikling og læring foregår i fællesskab med andre. I Kilden møder vi børn og voksne med respekt og omsorg. Det er grundlæggende for vores pædagogik at udvise empati, forståelse og accept. Det viser sig f.eks. ved at de voksne undersøger hvorfor et barn er ked af det eller frustreret ved at spørge undersøgende til det. Vi møder konkret børns konflikter med anerkendelsen af, at der bag hvert vredesudbrud ligger et ønske om noget. Så det undersøger vi.
Det er vigtigt for os at være rummelige og kunne møde hinanden med åbenhed, anerkendelse og tolerance. Udgangspunktet for os er, at alle er ligeværdige og har krav på de samme muligheder for læring og udvikling. Det er nødvendigt at tage udgangspunkt i de enkeltes forskellighed, alder og modenhed, og huske at de enkelte børns udvikling løber i forskelligt tempi.
Nogle børn har rod i en anden kultur og har måske brug for ekstra opmærksomhed for at lære det danske sprog og kultur.
Det er af stor vigtighed for os, at der udvises respekt for og anerkendelse af hinanden - mellem børn og barn/voksen. At alle kan – eller skal lære at tage et ansvar for egne handlinger – at lytte til andre, og udtrykke sig så kommunikationen bliver tydelig. Vi ønsker, at der er en respektfuld tone i Kilden, hvor man taler ordentligt til hinanden og desuden passer på de ting, vi har i fællesskab.
Legen er barnets vigtigste redskab til at få styr på omverdenen og sig selv.
For at indgå i og holde en leg i gang, hjælper vi børnene til at udvikle forskellige kompetencer – kreativitet, finde på indhold i legen, fordele roller, kunne forhandle, tage hensyn til hinanden, lytte til hvad andre siger og selv at kunne udtrykke, hvad man gerne vil. Legen er kilde til nydelse, hvor børnene afprøver deres fysiske formåen, – de opdager egne og andres grænser.
Legen er en måde for børn at bearbejde oplevelser i hverdagen, så da legen er livsnødvendig for børn, er det for os vigtigt at skabe gode rammer, så legen kan trives hele dagen.
Vi skaber rum og steder, hvor børnene kan lege uforstyrret, både indendørs og udendørs. Vi respekterer, at børnene selv vælger deres venner/legekammerater. Vi forsøger ikke at presse børnene til at lege med andre børn, de ikke har lyst til. Det er dog vigtigt, at alle børn har gode venner, og det kan derfor være nødvendigt at hjælpe et barn lidt på vej.
Heri består en del af pædagogens arbejde og vi kan så tilrettelægge situationer/aktiviteter, ofte i mindre grupper, der kan bygge bro til andre børn.