Med afsæt i nære relationer og en anerkendende tilgang til alle børns udviklingstrin, arbejder vi med de daglige rutiner som en fast bestanddel af det pædagogiske læringsmiljø.
I vuggestuen er et bleskift ofte lejligheden til at skabe den nære relation og nødvendige tilknytning til en tryg voksen. Desuden indebærer f.eks rutinen omkring frokost også de mindste børns deltagelse, idet børnene selv spiser med ske/gaffel, selv hælder op i glasset, og selv rydder op på bordet og sætter tallerken og glas på vognen, som sammen med en voksen køres ud i køkkenet.
Vi har gennem mange af de daglige rutiner udviklet områder, hvor børnenes deltagelse i børnehaven er helt nødvendig. Børnene hjælper på frivillig basis bla. med at dække bord til frokost, præsentere maden fra køkkenet for deres stuekammerater, samt at tage del i oprydningen som at samle skåle, kander mm. tørre borde af og feje gulvet. Her inddrages børnenes medbestemmelse, social dannelse, viden og interesse for mad og natur og meget mere.
Børnene mærker ro og plads til fordybelse, når de inddeles i små grupper og vi sammen undersøger et specifikt emne med omdrejningspunkt i gruppens interesser og behov. I disse små grupper ser vi ofte nære venskaber opstå og lege som er igangsat af voksne, fortsættes ofte af børnene selv, som videreudvikler legen.
Midt på dagen hele året har børnene altid mulighed for leg udenfor på vores legeplads. I vinterhalvåret går vi ind, når vi skal spise frugt om eftermiddagen, mens udelegen fortsætter om sommeren. Legepladsen er rum for fællesskab i form af vokseninitierede lege samt børnenes egne lege, stimulering af grov- og finmotorik, da der både er klatrestativ, gynger, legehuse, sandkasse, tegnetavle og planter, som sammen med gode venner eller voksne kan udforskes.
Til samlingen, der arrangeres flere gange om ugen, lærer børnene at indgå i fællesskabet. Her læres nye sange, vi leger lege, som indebærer bevægelse, sproglig udvikling og rytmik. Til samlingen arbejdes der også med den demokratiske proces, så som at øve sig i at vente på tur, lytte til hinanden, at kunne følge en dialog og at turde tale i større forsamlinger. Vi benytter ofte samlingen som forberedelse på dagens aktiviteter. Vi ser det helt essentielt, at børnene finder sammen i det fælles tredje som grobund for tilknytning i fællesskabet, for deres dannelse, læring og udvikling. De voksne eksperimenterer og bliver hele tiden klogere på samlingens formål, indhold, længde og børnenes antal i søgningen på, at alle får det bedste udbytte.